Een kampvuur. En een man (met baard) die spannende verhalen vertelt. Dat is mijn eerste associatie met storytelling. Tegenwoordig heeft elke zichzelf respecterende marketeer het erover. Storytelling is booming. Maar, hoe doe je het? En is het stiekem niet een veredelde vorm van content marketing? Ik dook in de wondere wereld van het verhaal. En werd onderweg een beetje emotioneel. 

Dat krijg je ervan, als je goede verhalen opdoet. Die blaken nu eenmaal van de emotie. Tranentrekkers, feelgood video’s: die blijven hangen. Goede verhalen worden doorverteld. En dat is natuurlijk precies de bedoeling. 

Emoties, die doen wat met ons. Dus: doe er iets mee. 

De afgelopen dagen heb ik heel wat stories onder de loep genomen. En al die merken doen eigenlijk één ding heel goed: de lezer, kijker of luisteraar boeien met een inspirerend, overtuigend, schokkend of boeiend verhaal. Het belangrijkste? Herkenbaarheid. Mensen identificeren zich graag met andere mensen. Vooral als zij zich in soortgelijke situaties bevinden. Kijk maar eens naar deze commercial van LEGO: 

Gezinsleven. Vader en zoon die samen bouwen. Aan een LEGO-bouwwerk, maar óók aan hun band. Onbewust suggereert LEGO dat hun product voor een betere vader-zoon-relatie zorgt. En dat doen ze best aardig. 

Je story heeft een hoofdpersoon nodig

Iemand die symbool staat voor de doelgroep. En iemand die succesvol de waarden van een merk kan uitdragen. Misschien ben jij dat zelf. Wellicht heb je iemand op het oog. Hoe dan ook: de persoon die je zoekt doorloopt een proces. En dat kan ontroerend mooi zijn – maar ook tragisch. Of schokkend. Je kent ongetwijfeld dit voorbeeld van Interpolis. 

Het begint allemaal leuk en aardig. Maar op het eind volgt een gigantisch omslagpunt. Heftig? Absoluut. Vooral omdat het om een echt verhaal lijkt te gaan. Je voelt bijna het verdriet van Koen. En je krijgt er stiekem koude rillingen van. Dit kan jou ook gebeuren. Luid en duidelijk. 

Elk verhaal heeft een moraal

Goede verhalen in ieder geval wel. Wat is de conclusie? De boodschap die je meegeeft? In het geval van Interpolis is dat veiligheid in het verkeer. Een smartphone hoort daar niet thuis. Punt. Maar er zijn natuurlijk tal van andere voorbeelden.  Zo kan een verhaal ook invloed hebben op kennis, houding en gedrag. En de manier waarop je producten bekijkt. Ik weet: je wilt een voorbeeld. Dus ik dacht: fair food en fair fashion. Komt ‘ie. 

Tony’s Chocolonely is een inspirerend voorbeeld uit eigen land. De ongelijke vorm van de chocoladereep zet aan tot nadenken – en het verhaal op de wikkel maakt het geheel compleet. 100% slaafvrije chocolade  – dat is waar Tony’s voor strijdt. En door hun stellige boodschap voel je je bijna schuldig met een Twix in je mandje.  

Ook het schoenenmerk TOMS zet in op een betere kwaliteit van leven in ontwikkelingslanden. Voor elk verkocht paar schoenen doneren zij een paar aan een persoon in nood. Daarnaast zorgt het bedrijf voor schoon water en veilige geboortes in de betreffende landen. Je koopt in feite een beter leven voor een ander. Heb je ze weer. Die emoties. 

Storytelling toepassen in je eigen strategie? 

Ga dan na of er een verhaal te vertellen is – en of dat verhaal aansluit bij je doelstellingen, kernwaarden en doelgroep(en). Natuurlijk is storytelling een creatieve manier van communiceren, maar het moet wel hout snijden. 

Strategie. Strategie? Eigenlijk is storytelling veel meer dan een strategie. Het kan het uitgangspunt van je merk zijn. Je belofte aan de consument. Maar dat wil niet zeggen dat content marketing verboden terrein is. Integendeel. Aanschouw: de man die al jaren namens Telfort spreekt. Hans! En Hans, die vlogt al een tijdje. Toppunt van content marketing. En hilarisch, dat ook. 

Olga, wat is de moraal van jouw verhaal

Lang verhaal kort: storytelling verbindt, inspireert, schokt en motiveert mensen. En eigenlijk nog veel meer. Maar: authenticiteit is key. Een gefabriceerd verhaal gaat weinig uithalen. Dus: ga eens op zoek naar de verhalen van jouw (personal) brand. Misschien vind je nog een hidden gem.

Wat heb je eigenlijk te verliezen. Als jij je verhaal niet vertelt, is een ander je misschien wel voor. Reputatiemanagement heet dat, geloof ik. Lijkt me een mooi verhaal voor een andere keer.

Olga

Pssst. Als eerste op de hoogte van nieuwe blogs? Schrijf je in voor mijn (frequentieloze) nieuwsbrief.

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *