Vorige maand begon mijn zoektocht naar een nieuwe baan. Vier weken lang waande ik me in vacancy valley. Oftewel: LinkedIn, LinkedIn en, ehm: LinkedIn? Ik belde me suf en liep verschillende kantoren binnen. Ook waagde ik me aan GIF/video-content en startte ik deze blog. Mijn ideale baan? Die heb ik inmiddels gevonden. Daarom deel ik een paar inzichten die ik opdeed in deze roerige periode.

Eerder schreef ik al over personal branding en jezelf zijn (en blijven) tijdens het sollicitatieproces. Daar heb ik dan ook – soms hardnekkig – aan vastgehouden. Niet alleen de vraag ‘Pas ik bij het bedrijf?’ stond centraal. ‘Past het bedrijf bij mij’ was het belangrijkste uitgangspunt. En dat is precies waar ik mijn inzichten wil aftrappen. 

Het is oké om een bedrijf af te wijzen

There, I said it. Ik weet hoe aantrekkelijk het klinkt om meteen op het eerste aanbod in te gaan. Jij bent immers uit de brand – de cortisolproductie kan weer een tandje lager. En het bedrijf heeft een nieuwe medewerker. Iedereen blij, toch? Misschien. Maar in mijn ogen kun je veel meer uit de ervaring als werkzoekende halen. Door meerdere gesprekken te voeren ontdek je precies wat je wilt – en waar je voor staat. Tegelijkertijd stel je vast wat je absoluut niet wilt. Of welke bedrijfscultuur je tot waanzin drijft. In mijn geval: hotemetoten en mantelpakjes.

Vaak zal een bedrijf jou afwijzen (en niet altijd even netjes)

Als werkzoekende heb je een kwetsbare positie. Bij elke sollicitatie omarm je namelijk het risico op afwijzing. De meeste bedrijven doen dit met een mailtje. Je kent ongetwijfeld de zin: ‘Jouw competenties sluiten niet volledig aan op het functieprofiel.’ Of nog erger: ‘Een andere kandidaat past beter in het profiel.’ Voor je ego is dat natuurlijk dood en verderf. Maar een uurtje later heb je alweer een andere functie op het oog. Zo gaat dat. 

Veerkracht. Is dat niet het woord? Je hebt er in ieder geval een shitload van nodig als je je staande wilt houden op de banenmarkt. Sommige bedrijven sturen namelijk geen deftige e-mail. Soms.. blijft het stil. Ook als je op gesprek bent geweest. Ook als je nog een herinneringsmail hebt gestuurd. En ja, óók als je de betreffende medewerker toevoegt op LinkedIn. Aan alle bedrijven die zo met sollicitanten omgaan: denk aan je imago. Een slechte indruk is onuitwisbaar. 

Soms heb je geen enkele motivatie om verder te zoeken

En dat kan heel wat oorzaken hebben. Misschien ging iemand anders met jouw geliefde functie aan de haal. Of je hebt 30 unieke sollicitatiebrieven geschreven en bent 30 keer afgewezen. En veel mensen vergeten dat solliciteren ook gewoon ontzettend vermoeiend is. Zoeken, zoeken, zoeken. Dat is de houding die je aanneemt. En dat gaat soms door tot in de late uurtjes. Ik heb heel wat uurtjes gemaald over gesprekken, afwijzingen en wat dat vervolgens over mij zegt. Conclusie: niet veel. Jij bent 100% geschikt, maar niet voor deze functie.

Je ontdekt een nieuwe kant van jezelf

Het zoeken naar werk boort creativiteit aan. Je trekt alles uit de kast om te laten zien wat je in huis hebt. En je komt erachter dat je eigenlijk best veel weet. Ik kan je zeggen: LinkedIn loves creativity. Als je een beetje overweg kunt met Photoshop of video editing software kom je al een heel eind. Onderstaand GIFje maakte wat los. In de zin van: ik werd een week lang wakker met tientallen berichten in mijn inbox. 

Soms was dat stressvol. Vooral omdat ik iedereen wilde beantwoorden en tegelijkertijd het overzicht wilde bewaren. Maar ik kreeg een kick van de reacties – dat gaf een boost aan mijn zelfvertrouwen. Dus: pak je notitieblok erbij en bedenk een creatieve manier om jezelf te profileren. Het resultaat zal je verbazen. 

Dé persoon op de vacature bestaat niet

En toch wordt deze ideale kandidaat hardnekkig gezocht. Er is een overvloed aan vacatures op het gebied van online marketing. Maar ze hebben allemaal één ding gemeen: je moet werkelijk álles kunnen. Van schrijven tot design thinking (zo generiek als wat), SEO, SEA, CRO, social advertising en de complete Adobe Creative Suite. Oh en je moet óók goed zijn in analyseren, presenteren en acquisitie. In ruil daarvoor? Bitterballen op vrijdag. Ok, soms krijg je er ook een stoelmassage bij. 

Begrijp me niet verkeerd. Ik zie mezelf als communicatief duizendpootje. Maar hoeveel pootjes heeft een duizendpoot? Google, help me out. Ik bedoel: vaardigheden hebben grenzen. En je kan als bedrijf beter investeren in een team van allrounders, dan één allrounder die alles top-notch moet kunnen. Hint: ze zullen bezwijken onder de druk. 

De nieuwe baan moet altijd even landen

Als je een tijdje aan het zoeken bent is het lastig om uit die modus te komen. En het vinden van een nieuwe baan moet daarom even bezinken. Je gelooft het misschien niet gelijk, maar je hebt het voor elkaar. Dat kostte mij een dag. Daarna volgde de feestmodus. En dat vroeg om een nieuw GIFje! Again: LinkedIn kent het principe van GIF’s nog niet. Ik was even vergeten dat we in de 21e eeuw leven. 

Conclusie? Soms staat je leven als werkzoekende aardig op zijn kop. Maar als je het goed doet word je flink afgewezen. En blijft alleen de baan over die het altijd al moest zijn. 

Olga

3 Comments

  1. Margot augustus 27, 2018 at 10:14 am

    Wat leuk om te lezen zeg! Goed geschreven 🙂

    Reply
    1. Olga Kempen - Site Author augustus 30, 2018 at 1:47 pm

      Dankjewel Margot! 🙂

      Reply
  2. Erwin oktober 8, 2018 at 8:08 pm

    Toffe blog, mooie conclusie – dank je wel!

    Reply

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *